تلفنهای هوشمند در حال حاضر به عنوان پرفروشترین محصول الکتریکی تجاری در جهان شمرده میشوند، در زندگی امروزه حتی کودکان نیز به تلفن هوشمند دسترسی دارند و فروش چند صد میلیونی این دستگاهها در طول سال نشان از عمق محبویت این دستگاهها است، با این تفکر پیشبینی میشود که هر روزه به تعداد فروش تلفنهای هوشمند افزوده شود و این بازار همواره رشد صعودی داشته باشد، اما این یک تفکر غلط است.
واقعیت کاملا برعکس ذهنیت اکثر انسانها است، در واقع بازار تلفنهای هوشمند با کاهش فروش و روند نزولی همراه بوده و در آیندهای نزدیک این کاهش حتی بیشتر نیز میشود، موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی مقالهای منتشر کرده که در آن به کاهش ۳.۲ درصدی فروش تلفنهای هوشمند در سال میلادی جاری اشاره کرده است، در این صورت ما در سال ۲۰۱۹ با کاهش فروش بیسابقه تلفنهای همراه مواجه شدیم، روندی که شاید در سال آینده نیز تکرار شود.
موسسه گارتنر بر اساس تحقیقات خود اعلام کرد که در سال گذشته یک میلیارد و ۸۱ میلیون دستگاه تلفن هوشمند به فروش رسید، اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۷۴ میلیون دستگاه تنزل داشته و این نشان دهنده کاهش فروش کم نظیر در دنیای تلفنهای هوشمند است.
اما دلایل این اتفاق چیست؟ تلفنهای هوشمند هرروزه با طرحهایی جذابتر، مشخصاتی قدرتمندتر و ویژگیهای برجستهتر به بازار میآیند، پس چرا بازار فروش این نوع دستگاهها با کاهش سالانه همراه شده است؟ مدیر ارشد شرکت گارتنر دلایلی را برای این اتفاق عنوان میکند که در ادامه به طوری دقیقتر آنها را مورد بررسی قرار میدهیم، با ما همراه باشید:
یکی از دلایل گفته شده توسط موسسه گارنتر، عدم نیازی عمومی به خرید مدلهای جدید است، منطق پشت این حرف، آن است که تلفنهای جدید مخصوصا مدلهای بالارده آنقدر از امکانات و مشخصات قدرتمندی بهره میبرند که حداقل تا سه سال نیاز کاربران به خرید تلفن هوشمد جدید را از بین خواهد برد، به این ترتیب حداقل ۹۰ درصد کسانی که طی دو سال اخیر تلفن هوشمند خریداری کردند، دیگر نیازی به تهیه مدل جدیدتری ندارند.
بیشتر بخوانید: مقایسه سه پرچمدار پرحاشیه تابستان ۲۰۱۹
درواقع هم افزایش تولید تلفنهای هوشمند جدید و هم روی کار آمدن شرکتهایی مانند اوپو و ویوو موجب شده تا به طور کلی شاهد رشد تولید تلفنهای هوشمند باشیم آن هم در حالی که نیاز بازار کمتر از تولید است، همین مورد به طور طبیعی باعث میشود تا با کاهش فروش در بازار تلفن هوشمند مواجه شویم.
این حرف شاید در ابتدا بسیار عجیب و غیرمنطقی به نظر برسد اما با شنیدن دلیل آن شاید شما هم موافق باشید که مدلهای جدید، تکراری هستند. در ابتدا باید گفت همه موافق هستیم که در دوره اوج فناوریهای نوین به خصوص در عرصه تلفنهای هوشمند قرار داریم و هر روزه مدلهای تازهای با قابلیتهای جدیدی وارد بازار میشوند، اما همین موضوع، یعنی شنیدن هر روزه معرفی مدلی با فناوری جدید، به دلیل تکرار بالا دیگر برای ما عادی شده و امری تکراری تلقی میشود. در واقع به گفته قدیمیها تعادل در همه چیز خوب است، حال ما تعادل در ارائه فناوریهای نوین را از دست دادهایم و هر روزه با خبر خلق یک فناوری جدید مواجه میشویم، این اتفاق شاید دو سال پیش برای مردم جذابیت داشت اما حال که هر روزه خبری جدید در بازار تلفنهای هوشمند به گوش میرسد، آن را به اتفاقی تکراری تبدیل کرده، به نوعی اگر روزی خبری از بکار گیری یک ویژگی جدید در تلفنهای همراه به گوشمان نرسد جای تعجب دارد.
به نظر میرسد شرکتهای تولید کننده تلفن هوشمند دیگر نمیتوانند طرفداران خود را هیجان زده کنند، به خصوص آن که اکثر ویژگیهای جدید پیش از معرفی لو میرود و خبر آن فراگیر میشود، در چندسال اخیر نیز شاهد بودیم که نه در کنفرانسهای سامسونگ، نه اپل و نه مایکروسافت، خبری از شگفتانههای مختلف نبود بلکه همه میدانستند دقیقا با چه محصولی طرف هستند و آن محصول موجب هیجان زده شدن طرفداران نبود.
به طور مثال شاید محصول خارقالعادهای مانند میمیکس آلفا شیائومی کمی موجب شگفتی ما شود، اما همین مدل باعث میشود فناوریهای جدید معرفی شده در زمینه نمایشگرها دیگر جذابیتی نداشته باشد، زیرا پیشتر نوع منحصر به فرد آن را در مدل شیائومی دیدهایم، یا دوربین سهگانه آیفون ۱۱ به هیچ وجه برای طرفداران این شرکت، تازگی نداشت، زیرا همین حالا مدلهای میانرده حتی با دوربین چهارگانه نیز معرفی میشوند.
این اتفاق نیز غیرقابل چشم پوشی است، تلفنهای جدید روز به روز گرانتر میشوند، به طوریکه شاید تا سال دیگر معرفی پرچمداران اپل و سامسونگ با قیمتی بیش از هزار و ۵۰۰ دلار نیز عادی شود، این رشد قیمت به دلیل همان زیاده روی در ایجاد فناوری است که در بخش اول توضیح دادیم، نمایشگرهای بزرگتر، پردازندههای قدرتمندتر و دوربینهای باکیفیتتر هر کدام هزینه دارند و این روند به ضرر خریداران است، در واقع همین دلیل موجب شده تا مدلهای ارزان هوآوی، شیائومی و حال اوپو، ویوو و لنوو به شدت محبوب شوند. البته کار به جایی سیده که پرچمداران هوآوی نیز به جای قیمت ۵۰۰ دلاری، بیش از ۸۰۰ دلار قیمت گذاری میشوند و مدلمیانرده وان پلاس نیز نزدیک به ۵۰۰ دلار قیمت دارد. با این تفاسیر کاملا منطقی است که خریداران به دنبال مدلی اقتصادی باشند و آن را طی دو تا سه سال یا حتی بیشتر حفظ کنند، زیرا قدرت خرید مدلهای جدید برای عموم مردم وجود ندارد.
موسسه گارتنر در کنار تمامی تحلیلهای خود به عاملی نیز اشاره کرد که نشان میدهد شاید در سال آینده با رشد فروش در بازار تلفن هوشمند همراه شویم، این عامل اینترنت 5G است، در دنیای اینترنت محور امروز، هیچ چیزی مانند سرعت بیشتر اینترنت، مردم را به پرداخت هزینه اضافی وادار نمیکند، طبق تحقیقات گارتر نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات سال آینده مجهز به اینترنت 5G هستند که شامل مدلهای میانرده نیز میشود، به این ترتیب تعداد بسیاری به خرید این مدلها روی میآورند، البته برای این کار باید زیر ساختهای خدمات رسانی اینترنت نسل پنجم نیز فراهم شود، این زیر ساختها در آمریکا آماده به نظر میرسد و در کشورهایی مانند انگلیس، استرالیا و چین نیز آماده بهره برداری است، با این روند بسیاری از کشورهای اروپایی در سال آینده حداقل در شهرهای بزرگ خود پوشش اینترنت 5G را خواهند داشت و این فناوری به زودی در ایران نیز فراگیر میشود. این مورد یکی از اصلیترین نقاط امیدواری تولید کنندگان تلفن همراه به افزایش فروش در سال آینده است.
درباره این سایت